11. december 2023

Mandag i 2. uge i advent - Josef, drømmetyderen


Da Jakob var stukket af fra sin bror Esau, tog han, som hans mor havde sagt, til Laban, hendes bror, der boede i Karan. Laban havde to døtre, Lea og Rakel. Jakob forelskede sig i Rakel og arbejdede for Laban i 7 år for at få lov til at gifte sig med hende. Men Laban narrede Jakob, og giftede ham bort til Lea. Så måtte Jakob arbejde 7 år mere for at få Rakel til hustru. Med Rakel, Lea og deres tjenestepiger, fik Jakob i alt 12 sønner og en datter. Josef var den første søn, Jakob fik med Rakel, som han elskede, og han var den yngste undtagen Benjamin, der var meget lille.

     "Engang havde Josef en drøm, som han fortalte sine brødre. Han sagde til dem: »Nu skal I høre, hvad jeg har drømt! Vi var ved at binde neg ude på marken; mit neg rejste sig og blev stående, mens jeres neg slog kreds om mit neg og bøjede sig for det.« Da sagde brødrene til ham: »Skal du måske være konge og hersker over os?« Og de hadede ham endnu mere på grund af de drømme, han fortalte dem. Så havde han igen en drøm, som han fortalte sine brødre; han sagde: »Nu har jeg igen haft en drøm: Jeg så solen, månen og elleve stjerner bøje sig for mig.« Da han fortalte sin far og sine brødre den, skældte hans far ham ud og sagde til ham: »Hvad er det for en drøm, du har haft? Skulle jeg og din mor og dine brødre virkelig komme og bøje os for dig?"

     Josefs brødre var sure over at deres far holdt mest af den næstyngste bror. Og da Jakob så gav Josef en vidunderlig kappe i mange farver, rottede de sig sammen mod ham.

    "Engang var Josefs brødre taget ud for at vogte deres fars får ved Sikem. Israel sagde til Josef: »Dine brødre vogter får ved Sikem. Nu vil jeg sende dig til dem!« Han svarede: »Ja, far!« Så sagde han: »Tag af sted og se, hvordan dine brødre har det, og hvordan det går med fårene; bring mig så besked tilbage.« Brødrene så ham i det fjerne, og før han nåede hen til dem, lagde de planer om at dræbe ham. De sagde til hinanden: »Dér kommer den drømmemester! Lad os slå ham ihjel og kaste ham i en af cisternerne og sige, at et rovdyr har ædt ham. Lad os så se, hvad der kommer ud af hans drømme!«
     Da Ruben hørte det, sagde han: »Lad os ikke slå ham ihjel! I må ikke udgyde blod, kast ham i cisternen her på marken, men læg ikke hånd på ham!« Han ville nemlig redde ham fra dem og bringe ham tilbage til faderen. Da Josef kom hen til sine brødre, rev de kjortlen af ham, den lange ærmekjortel. Så tog de ham og kastede ham i cisternen; den var tom, der var ikke vand i den Nogle midjanitiske handelsmænd kom forbi. De trak Josef op af cisternen og solgte ham for tyve sekel sølv til ismaelitterne, som tog ham med til Egypten."

     I Egypten arbejdede Josef for Potifar, og det gik ham godt. Men så forelskede Potifars hustru sig i Josef, da Josef ikke ville have noget med hende at gøre, lod hun som om Josef ville være slem ved hende og derfor endte Josef i fængslet. Der tydede Josef drømmene for nogle af Faraos ansatte. 

     To år senere havde Farao en drøm: Han stod ved Nilen, og op af Nilen steg syv smukke og velnærede køer. De gav sig til at græsse mellem sivene. Efter dem steg syv andre køer op af Nilen, grimme og magre. De stillede sig på Nilens bred ved siden af de første køer. De grimme og magre køer åd de syv smukke og velnærede køer. Så vågnede Farao. Han faldt i søvn igen og drømte: Syv tykke og gode aks voksede frem på ét strå. Efter dem spirede syv aks frem, tynde og afsvedet af østenvinden. De tynde aks slugte de syv tykke og fulde aks. Så vågnede Farao og blev klar over, at det var en drøm. Om morgenen var han fuld af uro og sendte bud efter alle Egyptens mirakelmagere og vismænd; han fortalte dem sin drøm, men ingen kunne tyde den for Farao. Da hørte Farao om Josef og sendte straks bud efter Josef, og han blev straks lukket ud af fangehullet. Han blev klippet, skiftede tøj og trådte frem for Farao. Farao sagde til Josef: »Jeg har haft en drøm, som ingen kan tyde, men jeg har hørt om dig, at du kan tyde en drøm, så snart du hører den.« Josef svarede Farao: »Det er ikke mig, der kan. Gud vil give Farao et gunstigt svar.« Josef sagde da til Farao: »Faraos drømme betyder det samme. De syv smukke køer er syv år, og de syv gode aks er syv år. De syv magre og grimme køer, der steg op efter dem, er syv år, og de syv aks, der var tynde og afsvedet af østenvinden, er syv hungerår. Det, Gud vil gøre, har han ladet Farao se. Der vil komme syv år med stor overflod i hele Egypten. Efter dem kommer syv hungerår, så al overfloden bliver glemt i Egypten, for hungersnøden vil gøre det af med landet. Farao satte Josef til at sørge for at samle kornet ind, og gjorde ham til en meget stor mand i Egypten.

    Og det skete som Josef havde forudsagt, efter de 7 gode år kom der en stor hungersnød ... Fra hele jorden kom folk til Egypten for at købe korn hos Josef ... 10 af Israels sønner kom sammen med mange andre for at købe korn, for der var hungersnød i Kana'an. Josefs brødre kom og kastede sig til jorden for ham.
     Da Josef så sine brødre, genkendte han dem, men han lod, som om han ikke kendte dem, og talte hårdt til dem: »Hvor kommer I fra?« spurgte han, og de svarede: »Vi kommer fra Kana'an for at købe korn.« Josef genkendte sine brødre, men de genkendte ikke ham, Josef fik sine brødre til også at bringe lillebror Benjamin til Egypten, der fik han ham i fængsel ved at skjule et guldbæger i hans sadeltasker. Det blev alle de andre brødre meget kede af, da Jakob elskede Benjamin meget højt og ikke havde villet lade ham tage med til Egypten.
     Til sidst forbarmede Josef sig over sine brødre og sagde: »Jeg er Josef! Lever min far endnu?« Men hans brødre var ude af stand til at svare ham, så forfærdede blev de. Josef sagde til sine brødre: »Kom herhen!« Og da de kom hen til ham, sagde han: »Jeg er jeres bror Josef, som I solgte til Egypten. Vær nu ikke bedrøvede og skamfulde over, at I solgte mig hertil. Skynd jer nu hjem til min far, og sig til ham: Dette siger din søn Josef: Gud har gjort mig til herre i hele Egypten. Kom uden tøven ned til mig, og bosæt dig i landet Goshen, så du kan være nær ved mig, du, dine sønner og sønnesønner, dine får og dine køer og alt, hvad du ejer."
1 Mos kap 37-45


Sådan kom Josefs brødre og deres koner og børn til Egypten og boede der og fik børn og børnebørn. 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar